Vanwege de verhuizing van ons magazijn kun je momenteel geen bestellingen plaatsen en is onze klantenservice minder goed bereikbaar
Menu
Klantenservice
0
Winkelmand is leeg

2 rivalen, 1 strategie!

Tijdens het analyseren van de laatste technologische ontwikkelingen, kwamen wij een opvallend feitje tegen. Allereerst zagen we dat Apple plannen heeft om in 2016 met een nieuwe iPhone te komen. Deze smartphone is geheel gericht op de opkomende markten. Op het Mobile World Congress dat vorige week heeft plaatsgevonden, zijn deze markten uitgebreid besproken. Onze Koningin heeft zich hier zelfs over uitgesproken op dit evenement in Barcelona.
Het lijkt erop dat de smartphonefabrikanten een nieuwe trend gespot hebben: Opkomende markten in de wat armere landen van de wereld!
Ze hebben dan ook niet lang getwijfeld om geruchten te laten lekken over toekomstige plannen.

Apple-strategie

Apple heeft ervoor gekozen om internetchips in te zetten voor dit nieuwe project. Normaal gesproken maakt Apple gebruik van Qualcomm-chips. Natuurlijk zijn ze al langer dan vandaag bezig met de voorbereidingen voor deze nieuwe iPhone. Er wordt de indruk gewekt dat deze iPhone een speciale editie is die zich echt alleen richt op de opkomende markten. Hier horen landen in Azië bij, maar ook in Latijns-Amerika. Voor ons is het moeilijk voor te stellen dat Apple weer een plastice iPhone zoals de 5C gaat uitbrengen. Welke kwalitatieve specificaties gaat Apple inleveren om de iPhone voor een gepaste prijs op de opkomende markten te brengen? Dat is een vraag die ons erg bezig houdt wat deze nieuwe plannen van Apple betreft.

Samsung-strategie

Samsung zegt al jaren dat de high-end smartphonemarkt aan het verzadigen is. Op ongeveer het zelfde moment als Apple, komt Samsung ook met een 'lek'. Samsung wilt graag aan de top blijven. Om dit te bereiken willen ze actief inzetten op de opkomende markten. Op die manier denken ze te kunnen groeien. In deze landen hebben veel inwoners nou eenmaal nog geen smartphone. Toch is deze strategie niet geheel nieuw voor Samsung. Ze spelen al jaren in op het aanbieden van een smartphone voor iedere prijsklasse. Nu gaan ze inzetten op de low-range toestellen voor de opkomende markten.

Nek-aan-nekrace!

Zowel Apple als Samsung zijn bezig met de trend: low-range toestellen. Hier zit natuurlijk wel een gevaar in. Ze starten wederom een sterke concurrerende relatie met elkaar. Samsung wilt aan de top blijven, maar Apple heeft hetzelfde doel. Ze spelen allebei in op de trend dat opkomende landen steeds meer aan de smartphone gaan. Het is de instelling van een ondernemer om kansen te grijpen en dat is precies wat Apple en Samsung op dit moment aan het doen zijn.